Jagódki Jagódki Poziomki Poziomki Orzeszki Orzeszki Jarzębinki Jarzębinki Grzybki Grzybki

Gimnastyka buzi i języka

„Gimnastyka buzi i języka”

czyli zabawne sposoby na usprawnianie narządów mowy.

Ćwiczenia artykulacyjne odgrywają istotną rolę w procesie wspierania rozwoju mowy dziecka. Można prowadzić je w formie zabaw z dzieckiem - początkowo wskazane jest prowadzenie ćwiczeń przed lustrem, aby dziecko mogło obserwować wzór prawidłowego ułożenia narządów artykulacyjnych przez rodzica, a później  go naśladować.

Ćwiczenia warg i języka:

  • Niesforny balonik – nadymanie jednego policzka i przesuwanie powietrza  z jednej strony jamy ustnej do drugiej – wargi złączone.
  • Zajączek – wciąganie policzków do jamy ustnej, policzki ściśle przylegają do łuków zębowych, wargi tworzą „zajęczy pyszczek”.
  • Całuski – wargi ściągnięte, wywinięte do przodu – jak przy cmoknięciu (tzw. „dzióbek)
  • Mam wąsy – utrzymanie słomki między nosem a górną wargą.
  • Nic nie powiem – mocne zaciśniecie rozciągniętych warg.
  • Pajac – wesoła mina: wargi złączone, kąciki uniesione do góry, smutna mina: wargi złączone, kąciki opuszczone w dół.
  • Minki - naśladowanie min: wesołej - płaskie wargi, rozciągnięte od ucha do ucha, uśmiech szeroki, smutnej - podkówka z warg, obrażonej - wargi nadęte, zdenerwowanej - wargi wąskie..
  • Rybka - wysuwanie warg do przodu i rozszerzanie na końcu jak u ryb.
  • Echo - wyraźne wymawianie samogłosek a, o, e, i, u, y.
  • Masaż warg - nagryzanie zębami wargi dolnej, potem górnej.
  • Motorek - parskanie wargami, naśladowanie odgłosu motoru, traktora.
  •  Konik jedzie na przejażdżkę - naśladowanie konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
  • Winda - otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą - raz do góry, raz do dołu (nie wysuwaj języka z buźki).
  • Chomik - wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
  • Zawody -  kto dłużej utrzyma nieruchomo język na podniebieniu za górnymi zębami przy szeroko otwartej buzi ?
  • Malarz - maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.
  • Młotek - wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa. Usta szeroko otwarteJ
  • Guma do żucia -  naśladowanie żucia gumy. 
  • Balonik - nabieranie powietrza ustami, zatrzymanie w policzkach, następnie wypuszczanie nosem.

 

    Ćwiczenia oddechowe:

 

  • „Wąchanie kwiatów” –  powoli wciąganie powietrza nosm , czynność powtarzamy kilkakrotnie ( można też wąchać perfumy lub inne zapachy).
  •  „Chłodzenie zupy” - ręce złożone na kształt głębokiego talerza,  wciąganie powietrza noskami, a wydmuchiwanie buzią jak najdłużej.
  • „Magiczne lustro” –  wciąganie powietrza nosem a następnie chuchanie na lustro jak najdłużej tak, aby zaparowało.
  • „Chuchanie na zamarznięte ręce” – tak, aby poczuć na nich ciepło.
  • „Mecz ping – ponga” –  siedzimy z dzieckiem po przeciwnych stronach stolika i dmuchamy na piłeczkę tak, aby nie spadła ze stolika
  • Robienie kleksów z farby wodnej, dmuchanie na nie przez słomkę        z różną siłą i pod różnym kątem. Co rozdmuchana farba przypomina wam swoim kształtem? Może jakieś zwierzę, a może zabawkę?
  • Dmuchanie na plastikowe mini zabawki na kółkach,  z taką siłą, aby mogły się przemieszczać.
  • Trzymanie w dłoni małego kłębka wełny lub piórka. Po głębokim wdechu nosem zdmuchiwanie ich.
  • Puszczanie baniek mydlanych
  • „Gotowanie wody” - dmuchanie przez rurkę zanurzoną w wodzie tak, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza na jej powierzchni.

 

Ćwiczenia słuchowe:

  • „ Co słyszę?” – dziecko siedzi z zamkniętymi oczami i nasłuchuje próbując rozpoznać odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.
  • „ Zgadnij, co jest w środku?” –rozpoznawanie różnych przedmiotów       w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
  • „Co wydaje taki dźwięk?” - uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody, drapanie po szkle, papierze, stole.
  • „Gdzie jest budzik?” -szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
  • „Ile wyrazów?” - wyróżnianie wyrazów w zdaniu - stawiamy tyle klocków / rysujemy tyle kółeczek / klaszczemy / podskakujemy tyle razy ile słów słyszy dziecko w wypowiadanym zdaniu (dzieci starsze).
  • „Ile sylab?” - wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab / wyklaskiwanie (dzieci starsze).
  • „Słowa” – wyszukiwanie słów zaczynających się od sylaby podanej przez rodzica (dzieci starsze).

 

Miłej zabawy J