Gimnastyka buzi i języka
„Gimnastyka buzi i języka”
czyli zabawne sposoby na usprawnianie narządów mowy.
Ćwiczenia artykulacyjne odgrywają istotną rolę w procesie wspierania rozwoju mowy dziecka. Można prowadzić je w formie zabaw z dzieckiem - początkowo wskazane jest prowadzenie ćwiczeń przed lustrem, aby dziecko mogło obserwować wzór prawidłowego ułożenia narządów artykulacyjnych przez rodzica, a później go naśladować.
Ćwiczenia warg i języka:
- Niesforny balonik – nadymanie jednego policzka i przesuwanie powietrza z jednej strony jamy ustnej do drugiej – wargi złączone.
- Zajączek – wciąganie policzków do jamy ustnej, policzki ściśle przylegają do łuków zębowych, wargi tworzą „zajęczy pyszczek”.
- Całuski – wargi ściągnięte, wywinięte do przodu – jak przy cmoknięciu (tzw. „dzióbek)
- Mam wąsy – utrzymanie słomki między nosem a górną wargą.
- Nic nie powiem – mocne zaciśniecie rozciągniętych warg.
- Pajac – wesoła mina: wargi złączone, kąciki uniesione do góry, smutna mina: wargi złączone, kąciki opuszczone w dół.
- Minki - naśladowanie min: wesołej - płaskie wargi, rozciągnięte od ucha do ucha, uśmiech szeroki, smutnej - podkówka z warg, obrażonej - wargi nadęte, zdenerwowanej - wargi wąskie..
- Rybka - wysuwanie warg do przodu i rozszerzanie na końcu jak u ryb.
- Echo - wyraźne wymawianie samogłosek a, o, e, i, u, y.
- Masaż warg - nagryzanie zębami wargi dolnej, potem górnej.
- Motorek - parskanie wargami, naśladowanie odgłosu motoru, traktora.
- Konik jedzie na przejażdżkę - naśladowanie konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
- Winda - otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą - raz do góry, raz do dołu (nie wysuwaj języka z buźki).
- Chomik - wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
- Zawody - kto dłużej utrzyma nieruchomo język na podniebieniu za górnymi zębami przy szeroko otwartej buzi ?
- Malarz - maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.
- Młotek - wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa. Usta szeroko otwarteJ
- Guma do żucia - naśladowanie żucia gumy.
- Balonik - nabieranie powietrza ustami, zatrzymanie w policzkach, następnie wypuszczanie nosem.
Ćwiczenia oddechowe:
- „Wąchanie kwiatów” – powoli wciąganie powietrza nosm , czynność powtarzamy kilkakrotnie ( można też wąchać perfumy lub inne zapachy).
- „Chłodzenie zupy” - ręce złożone na kształt głębokiego talerza, wciąganie powietrza noskami, a wydmuchiwanie buzią jak najdłużej.
- „Magiczne lustro” – wciąganie powietrza nosem a następnie chuchanie na lustro jak najdłużej tak, aby zaparowało.
- „Chuchanie na zamarznięte ręce” – tak, aby poczuć na nich ciepło.
- „Mecz ping – ponga” – siedzimy z dzieckiem po przeciwnych stronach stolika i dmuchamy na piłeczkę tak, aby nie spadła ze stolika
- Robienie kleksów z farby wodnej, dmuchanie na nie przez słomkę z różną siłą i pod różnym kątem. Co rozdmuchana farba przypomina wam swoim kształtem? Może jakieś zwierzę, a może zabawkę?
- Dmuchanie na plastikowe mini zabawki na kółkach, z taką siłą, aby mogły się przemieszczać.
- Trzymanie w dłoni małego kłębka wełny lub piórka. Po głębokim wdechu nosem zdmuchiwanie ich.
- Puszczanie baniek mydlanych.
- „Gotowanie wody” - dmuchanie przez rurkę zanurzoną w wodzie tak, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza na jej powierzchni.
Ćwiczenia słuchowe:
- „ Co słyszę?” – dziecko siedzi z zamkniętymi oczami i nasłuchuje próbując rozpoznać odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.
- „ Zgadnij, co jest w środku?” –rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
- „Co wydaje taki dźwięk?” - uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody, drapanie po szkle, papierze, stole.
- „Gdzie jest budzik?” -szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
- „Ile wyrazów?” - wyróżnianie wyrazów w zdaniu - stawiamy tyle klocków / rysujemy tyle kółeczek / klaszczemy / podskakujemy tyle razy ile słów słyszy dziecko w wypowiadanym zdaniu (dzieci starsze).
- „Ile sylab?” - wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab / wyklaskiwanie (dzieci starsze).
- „Słowa” – wyszukiwanie słów zaczynających się od sylaby podanej przez rodzica (dzieci starsze).
Miłej zabawy J